Goodiebox - girls night in

Tips til gode veganske alternativer

snapseed fullsizerender snapseed


Det kan måske virke en anelse uoverskueligt at spise 100% plantebaseret, men her er nogle gode råd til alternativer, og andre næringsrige ting du kan inddrage i dit daglige kostindtag som vegetar eller veganer.

1: I stedet for almindelig mælk og fløde som mange bruger til kaffe, så kan man med fordel benytte diverse former for soyamælk, mandelmælk, rismælk, kokosmælk mm., jeg synes personligt også at det smager bedre. I min kaffe bruger jeg enten soya eller kokosmælk. Og det kan købes i de fleste supermarkeder, (dog er jeg aldrig stødt på soyamælk i Eurospar).

2: Fedtstof til madlavning, bagværk brød osv. har jeg et rigtig godt alternativ til! Det er en smør fra Naturli’ som er lavet på shea, raps, kokos og mandel – den smager endnu bedre end almindelig smør, og så er den meget sundere, og efter min mening det perfekte alternativ. Jeg køber min i Rema 1000, men man kan sikkert også få den andre steder! Til stegning bruger jeg for det meste kokos – eller olivenolie!

3: Det bedste alternativ til kød er helt sikkert soyagranulat, man kan få det i mange former således at det passer til hvad man skal lave af mad. Det er hurtigt og nemt at tilberede – man opbløder det i kogende vand, krydrer det med hvad man vil, steger det derefter på panden, eller hvordan man nu ellers ønsker at tilberede det! Og den mængde protein du får ud af 100 gram soyagranulat, skal du spise 350 gram kød for at få, så det er meget proteinrigt, og derfor en fordel at inddrage det i sin veganske kost. Jeg plejer at stege det på panden med nogle grøntsager! Hvis du kigger godt efter i din Rema, Føtex, Bilka, Netto eller Aldi så er der faktisk gode alternativer til kød, jeg fandt veganske bøffer til min burger i Rema 1000, og jeg så også, at de havde vegansk kebab, fars mm.

4: Yoghurt, madlavningsfløde, piskefløde, smøreost, ost, kakao findes ALT sammen i veganske udgaver, og det er altså slet ikke så svært at få fat i, mange online hjemmesider har også gode udvalg, hvis man ikke lige har energi til at lede supermarkedet tyndt efter vegansk mad. Jeg kan anbefale mærker som Alpro, Naturli’, økolivet, Oatly, Hälsans kök – og der er mange flere!

5: Flere gode kilder til proteiner:
Linser i lange baner, røde, grønne, sorte, belugalinser osv. Linser indeholder 9 gram protein pr. 100 gram.
Tofu er super godt i alt mad. Det kan virkelig være prikken over i’et i en salat, lasagne, gryderet osv! Dog smager tofu ikke rigtig af noget, så det afhænger helt af hvordan man krydrer det, samt hvad man sætter det sammen med – jeg anbefaler, at man finder en god opskrift på tilberedningen. 
Bønner, 
der er kidneybønner, hvide bønner, brune bønner, butter beans, mungbønner, pintobønner, KIKÆRTER osv., og jeg elsker bønner, de kan bruges til alt, og så er de meget nærende, så det er en god ting at have på lager som vegetar eller veganer.

Jeg håber at I kunne bruge bare lidt af dette til noget, og måske få øjnene op for, at der altså er masser er lækre alternativer til kød og mælkeprodukter. Folk tænker måske, at det ikke smager lige så godt, men det synes jeg bestemt – smagsmæssigt vil jeg meget hellere drikke soyamælk fremfor komælk. Dog leder jeg stadigvæk efter et godt alternativ til creme fraiche, så hvis nogle af jer kender noget, så skriv gerne i kommentarfeltet!

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Goodiebox - girls night in