Klassisk æbletærte

img_0972 img_0973


Her er en rigtig hurtig og nem opskrift på den klassiske æbletærte som vi jo alle (tror jeg) holder rigtig meget af!
Du skal bruge (ca. 8 pers.)
180 gram sukker
120 gram hvedemel
100 gram blødt smør (tag det ud af køleskabet en times tid inden brug)
2 æg
ca. 3-4 æbler

Fremgangsmåde:
Start med at piske sukker og æg sammen i en stor skål, tilsæt mel og smør, og rør grundigt sammen med en stor ske. Derfor fordeler du den i din tærteform som på forhånd er smurt og eventuelt raspdrysset. Nu skal æblerne skrælles og skæres i skiver – man kan dekorere præcis som man har lyst, jeg plejer altid at eksperimentere med at lave noget nyt med æblerne. Når jeg har lagt æblerne ned i dejen, så drysser jeg lidt hakkede mandler, kanel og sukker ovenpå!

Nu skal den bare i ovnen i cirka 30 minutter ved 200 grader (almindelig ovn) på den nederste rille! Voila – det er altså nemt og hurtigt, og det smager bare SÅ godt med en klat creme fraiche ved siden af 😀

 

 

 

Barselslivet #6

Emin er blevet 4 måneder og det blev tid til skemad! Jeg synes simpelthen det går så stærkt! Fra 3 kg til næsten 9 kg.. han er så opmærksom på alting.. men jeg fik prøvet fredag med hans første måltid og det gik overraskende godt, også fik jeg lavet noget gulerods – og æblemos til ham! Og som I kan se på billederne så kunne han faktisk godt lide den.. han er bare en værre bandit at made! For han er så aktiv med hele kroppen, og specielt de små hænder! For han får fat i skeen så hurtigt, så det hele ryger ud over alt! Det sjove er når han er mæt, så lukker han enten munden i, eller også så fylder han den så meget og puster det hele ud og griner, så jeg får det hele i hovedet!


img_0917 img_0918 img_0921 img_0929


Det var faktisk hans andet måltid, jeg tænkte jeg ville starte stille og roligt op i stedet for bare at starte op på hele 3 måltider på en dag.. da små børn lige skal have lov til at vænne sig til det og undgå forstoppelse. Men selvom jeg har gjort det så er han desværre endt ud i at blive forstoppet, og han gider ikke rigtigt at spise mere, så kom jeg til fedtstof i og det har faktisk hjulpet lidt på forstoppelsen, men jeg føler ikke rigtigt han gider spise mere, og jeg tænker og stoppe med skemaden igen og måske vente til han er 5 måneder?

Jeg har tilbage i 2012 selv lavet alt maden til min datter jeg har aldrig købt noget til hende! Og det samme har jeg valgt at gøre denne her gang med Emin, så jeg får fyldt fryseren op med en masse og tager lidt ud inden jeg ligger mig til at sove så det er tøet op til dagen efter når han skal have det. Jeg har haft gemt den bog jeg fik af den sundhedsplejerske der kom for Medina, så jeg bruger de samme opskrifter på babymos til Emin også!


img_0905 img_0915

Superfrugter!

img_1049


Den vestlige del, er den del af verden som lider mest af livsstilssygdomme. Derfor synes jeg det er væsentligt, at vi skal til at være mere bevidste om vores kost – noget som jeg tror kan hjælpe til dette, er en viden om hvor fantastiske nogle råvarer faktisk er, hvad de indeholder, samt hvordan de gavner os. Jeg er slet ikke en af dem er som hundrede procent bevidst om hvad jeg spiser, men så snart jeg får en ny viden om hvor gavnligt for eksempel peberfrugt er for os, så får jeg da meget mere lyst til at inddrage det i mit daglige kostindtag. Jeg har lavet en lille bitte liste på 3 råvarer som jeg synes I skal vide lidt mere om!

Rød peberfrugt:
Det kan være, at dette kommer som en overraskelse for mange, men rød peberfrugt overgår både appelsiner, citroner og jordbær og meget mere, i forhold til C-vitaminindholdet. Den er den rene anti-forkølelseskur! Derudover går indholdet af c-vitamin går nemlig ind og fremmer jernoptagelsen, og den er vandopløseligt, så man kan bare spise den så meget som man vil, også som ren snack – alle vitaminerne vil stadig blive optaget. Det anbefales, at man får 60 miligram c-vitamin dagligt, men når du spiser 100g rød peberfrugt, så får du faktisk hele 199 miligram c-vitamin, det er over 3 gange så meget!

Grønne bønner:
Jeg elsker bønner, bøde grønne, røde, friske, tørrede, u name it! Det er især godt når man ikke spiser så meget kød (som mig). Alle slags bønner er vejen til b-vitaminer, og ikke alene det. De indeholder også E-vitamin, jern, selen, C-vitamin, kalium, antioxidanter og folat (folat er især godt for gravide, og for forebyggelse af diverse hjerte-kar-sygdomme). Bønner er en super råvare, og jeg synes at alle burde inddrage det i deres kost en enkelt, hvis ikke flere gange ugentligt.

Gulderødder:
Gulerødder kan man altid spise, både i salater, aftensmad og også bare som snack. Den indeholder de langsomt optagelige kulhydrater, de er fiberrige, og så indeholder de meget lidt kalorier. De holder maven i orden. OG OG OG, så ved vi jo alle, at gulerødder har et højt indhold af betakaroten, og det omdannes til A-vitamin i kroppen, plus – det hjælper på en lækker glød i huden!

Dette er bare tre ud af hundredevis af fantastiske frugter/grøntsager der er derude. Jeg vil helt klart til at udforske mere i planteverdenen, og begynde på at prøve flere nye ting, der er jo ikke grænser for hvad man kan lave af lækker mad med alle de lækre grøntsager vi har til rådighed, og så er de fleste af dem jo de rene vitaminbomber!

Eat more green!

Stort vægttab

76380561-cdb0-4473-bafb-63ea40f859d6

 

 

 

 

 

 

 


Af Lena:

Det her er min seje mor!

Et vægttab er for nogle mennesker, hvis ikke de fleste mennesker et stort problem, i hvert fald os kvinder, for vi bestemmer os hele tiden for at nu er det nu, vi starter nærmest hver mandag, haha 😂 Men vi hopper altid i med begge ben to timer senere og siger til os selv, at det bare lige det her lille stykke kage eller slik.. og så fortsætter den gamle rutine øjeblikkeligt.

Men så slemt er det faktik ikke, hvis bare man har tålmodighed og gider bruge tid på at fordele de forskellige kaloier ud på dagen.. Jeg har på en uge gået fra 79 kg til 75 kg, og min mor helt ned på 66 kg fra 92 kg ved at tælle kaloier på en app der hedder myfitnesspal.. Vi skriver alle måltider ind som mellemmåltider, det skal lige siges, at jeg også er i gang, det er derfor jeg skriver vi. Hvis man får lyst til en chokoladekiks, og man virkelig som i VIRKELIG ikke kan holde sig fra det, så skriv det ind! Det fede ved den app er, at den kan læse stregkoder ind, så man ikke behøver skrive alle ingredienserne ind for at være sikker på det lige præcis er den samme vare som man spiser af.. det handler ikke om at spurte afsted, det hele handler om at lytte til sin krop! Kan man ikke løbe så start ud med 5-10 min. gåtur, og så ellers bare gå længere og til sidst løbe i det tempo man kan, og i de minutter man kan holde til.. noget andet hun også har gjort var at lave mavebøjninger både inden og efter gå – løbeturen.

Min mor har for nogle år siden røget rigtig mange cigaretter om dagen, og vi troede aldrig hun ville kunne holde op med at ryge, men det fede er hun gjorde præcis det modsatte af hvad vi troede! Hun er så sej! Oveni det som i jo nok ved fra et tidligere indlæg så har hun også været syg med Cancer, hun vandt endnu en hård kamp, også den her vilde men også fantastiske forvandling! Men det jeg vil frem til er at hun ikke engang har kunnet gå hurtigt op ad trapper uden at være vildt forpustet og man skulle i hvert fald ALDRIG bede hende om at løbe, for det faldt hende aldrig ind at gøre sådan noget! Men ved I hvad, hun startede ud med at stoppe rygning og vinde en kamp mod Cancer, så lange ture, tælle kalorier også løbe lidt af gangen og nu kan hun løbe mere end jeg kan!! Så hvor der er vilje er der vej 👏🏽👏🏽

Inspiration til forårs-outfits

Dette indlæg indeholder reklame-links 


Jeg har været inde og finde lidt forårsnyheder og inspiration til outfits i disse lysere tider <3 Som I kan se, så er der både lidt blåt, lyserødt, grønt, cremefarvet og noget med motiv på, alle sammen nogle milde farver, hvilket jeg selv elsker, helt perfekt til foråret, jeg kunne i hvert fald godt bruge lidt af det hele. Jeg overvejer især det grønne sæt på nummer 8.

1.//HER  2.//HER  3.//HER  4.//HER  5.//HER  6.//HER   7.//HER  8.//HER  9.//HER  

dias1 dias2 dias3

 

Older posts